مطالعه تطبیقی ویژگی های هزار و یکشب صنیع الملک و وجوه خاص سینمایی
نویسندگان
چکیده
نقاشی های هزار و یکشب از ممتازترین آثار هنری ایران در تمام دوران قاجار است. این مجموعه به دست صنیع الملک و شاگردانش به عرصه تصویر درآمد و دارای ویژگی هایی است که آن را از دیگر مجموعه های مشابه در سایر ادوار تاریخی هنر ایران متمایز می کند. در این مطالعه با روش تطبیقی - تحلیلی به بررسی وجوه خاص هزار و یکشب با سینما پرداخته شده است. با این تعبیر به این مجموعه با برشمری و تحلیل این ویژگی ها از زاویه دیگری نگریسته شده است. واقع گرانمایی، چینش صحنه ها، کادر بندی، ترکیب بندی، زمان و پویایی، شخصیت پردازی، طرح داستان مصور، روایتگری و نقطه اوج، مراحل سه گانه پیش تولید، تولید و پس تولید، پیوند نوشته و تصویر، ارتباط اقتباس و منبع آن و نور پردازی از بحث هایی هستند که در قسمت اصلی این مقاله مورد بررسی و قیاس با ویژگی های سینمایی قرار گرفته اند. بین تکنیک های سینمایی و روش هایی که در خلق هزار و یکشب به کار گرفته شده است مشابهت های ظریفی وجود دارد. این مشابهت ها میل به تحرک و پویایی در تصاویر نقاشی ایران را در این بازه زمانی نشان می دهد. همچنین به چگونگی فراتر رفتن صنیع الملک از رسانه نقاشی در این مجموعه و وجود ظرفیت برای ورود تصاویر متحرک می پردازد.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی ویژگیهای هزار و یکشب صنیع الملک و وجوه خاص سینمایی
نقاشیهای هزار و یکشب از ممتازترین آثار هنری ایران در تمام دوران قاجار است. این مجموعه به دست صنیعالملک و شاگردانش به عرصه تصویر درآمد و دارای ویژگیهایی است که آن را از دیگر مجموعههای مشابه در سایر ادوار تاریخی هنر ایران متمایز میکند. در این مطالعه با روش تطبیقی - تحلیلی به بررسی وجوه خاص هزار و یکشب با سینما پرداخته شده است. با این تعبیر به این مجموعه با برشمری و تحلیل این ویژگیها از زاو...
متن کاملمقایسه ی تطبیقی سیمای زن در داستان های هزارویک شب و نگاره های صنیع الملک نقاش
در مطالعات فرهنگی درباره ی زن کتاب هزارویک شب، مرجع نسبتاً مهمی بوده است. کتاب دربردارنده ی ده ها شخصیت زن است که نقش های کارکردی و اخلاقی گوناگونی را به عهده دارند. به نظر می رسد که کتاب تنها بازتاب دیدگاه های رایج یک عصر و منعکس کننده ی تجربیات فردی مؤلفانش در رابطه با زنان نیست؛ بلکه برآیند پیچیده ای از نگاه جامعه به این مقوله و تجربه های گوناگون مؤلفان آن است که در طول ازمنه، فرصت های موجود ...
متن کاملسحر و جادو درداستانهای هزار و یکشب و قرآن کریم
هزار و یکشب سرشار از افسانه و افسون است.افسانههایی که در این کتاب از پی هم میگذرند،اتفاقات و حوادثی را در بطن خود میپرورانند اگر چه در دنیای خود طبیعی و عادی هستند، اما به آسانی در باور ما نمیگنجد. ما با آنها مأنوس نیستیم و تنها آنها را به حساب مافوق طبیعی بودن میگذاریم. سحر و جادو در هزار و یکشب جایگاه ویژهای دارد، نه هر کس، تنها دو دسته از افراد آنها را به کار میبردند.افراد خوب و افراد...
متن کاملمارسل پروست و هزار و یکشب
مارسل پروست در یکی از آخرین صفحات زمان باز یافته، از آثار ادبی نام میبرد که در ارتباط با نوشتههای او هستند. بدین گونه که نکات مشترکی در هزار و یکشب و آثار او وجود دارد که مارسل پروست بههیچ وجه منکر آن نمیشود، بلکه بصورت استعاره از این داستانها بهره میگیرد. مارسل پروست نیز همانند قهرمان زیبا روی هزار و یکشب که قصههایش را در شب تعریف میکند، کتابش را در شب مینگارد. شخصیتهای او و راوی...
متن کاملشیوههای آغاز و پایان داستان در هزار و یکشب
هزار و یکشب با 251 روایت، نمونة عالی سبک خاص داستانپردازی در فرهنگ هند و ایرانی است و شاید بزرگترین مجموعه داستانی است که تا کنون توجه نظریهپردازان و پژوهشگران روایتشناسی را به خود معطوف داشته است. روایتشناسی، شعبهای فعال از نظریة ادبی است و هدف نهایی آن، کشف الگوی جامع روایت است که تمامی روشهای ممکن روایت داستانها را در بر میگیرد. از دیدگاه روایت شناسی، روایت رشتة بستهای از حوادث است...
متن کاملتجزیه و تحلیل آثار نقاشی میرزا ابوالحسن خان غفاری(صنیع الملک) و شاگردانش (مصورسازهای کتاب هزار و یکشب). موضوع پروژه عملی : تجرید دستمایه پنهان نگارگری در ایران
دوره قاجار را می توان از حساسترین دوره های تاریخ ایران به شمار آورد. در این زمان اروپای قرن 18 و 19 که دچار تغییر نگرش و تفکر جدید شده بود، با نفوذ در کشورهای ضعیف سعی بر ایجاد سلطه در تمام شئون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشورها داشت ایران نیز از این تحولات و دگرگونی ها مستثنی نبود. تاثیرات همه جانبه تحولات غرب بر سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و هنر ایران در این برهه از تاریخ این مرز و بوم بخوبی مشهود...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیناشر: پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
ISSN 2228-6039
دوره 4
شماره 50 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023